zaterdag 26 december 2009

Gaan als de brandweer……………

Ik woon nu 24 jaar in Alkmaar noord, waar je regelmatig de sirenes hoort wanneer de brandweer uitrukt om hulp te verlenen. Sinds enkele weken realiseer ik me dat op vele vrijwilligers van de brandweer in touw zijn. Brandweerman/vrouw zijn is geen hobby, bij het uitoefenen van een hobby zet je je eigen leven niet op het spel. Nee, volgens mij is het een roeping.

Op dinsdag 1 december spraken wij in de commissie bestuur en middelen met elkaar en met de burgemeester over de ontwikkelingen rond de brandweer organisatie. Iets wat ons al langer bezig houdt. Niet dat wij er als raad iets over te vertellen hebben, het is een bevoegdheid van de burgemeester, maar toch…………………………

De vrijwilligers zitten niet te wachten op kazernering, met onderbouwde redenen. Diverse onderzoeken zijn er gedaan, door een buro welke de burgemeester adviseert, door de vereniging van vrijwillige brandweer en gisteren avond kwam daar nog een rapport bij van de branchevereniging. Een stapel van rapporten, die allemaal eigenlijk zeggen, je zou e.e.a. nogmaals goed moeten overwegen/onderzoeken/bepraten/bekijken.

Ik heb gisterenavond de burgemeester verzocht om nu geen kazernering door te drukken, maar de tijd te nemen ( bijvoorbeeld 3 maanden) om al die onderzoeken nu eens naast elkaar te leggen, in gesprek te gaan met de vrijwillige brandweer en te zoeken naar een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is.

Het was goed om te horen dat ook mijn collega raadsleden deze mening deelden.

Blij met de toezegging van de burgemeester dat hij het voorstel overneemt. We zijn er nog niet, maar er zit weer beweging in.

Over 3 maanden komt de burgemeester terug naar de commissie over de vorderingen en tot die tijd moet de interim -brandweercommandant aan de slag, om samen met de vrijwilligers tot een goede oplossing te komen.

De brandweermensen, je kunt en wilt niet zonder hen, hoor ik daar weer een sirene?