zaterdag 5 januari 2013

Wat doet D66 in coalitie voor Alkmaar?

Op Donderdag 10 januari 2013 zal D66 fractievoorzitter Elly Konijn aantreden als nieuwe wethouder. Daarmee zullen wij als D66 toetreden tot de coalitie waarnaast wij afgelopen tijd oppositie hebben gevoerd.

Graag willen wij uitleggen waarom dit de juiste stap is.

Wij hebben altijd al de grote reorganisatie, "de Doorbraak"  en bijvoorbeeld het beleid rond bewonersondernemingen en de heroverwegingen van subsidies ook in die tijd al gesteund. Doordat de coalitie haar meerderheid verloor met het vertrek van raadslid Van Groen uit de OPA fractie dreigden deze positieve veranderingen met het badwater weggegooid te worden.

Met het toetreden van D66 kon continuïteit van bestuur waar dat nodig is gewaarborgd worden maar op een flink aantal punten heeft de coalitie de koers ook flink moeten verleggen.

Het voornemen om stadstoezichthouders te bewapenen en hun bevoegdheden uit te breiden ademde natuurlijk de populistische toon van de voorbije partij Trots Alkmaar maar was uiteraard onbespreekbaar voor ons als progressieve liberalen.

Het onderbrengen van het cultuur- en filmhuis Provadja in een bijzaaltje van de mega bioscoop annex automatenhal van JT (Jochem Theaters) op Overstad zou een doodssteek zijn voor dit belangrijk onderdeel van het alkmaarse culturele binnenstadsleven.

Dit hebben we dus voorkomen: Provadja blijft onafhankelijk en ongedeeld en als we daardoor geen gok- en vertierhal op Overstad krijgen is dat niet ons probleem.

Kleiner maar ook belangrijk is dat we het geknutsel op het Canadaplein wegbezuinigen in deze zware tijden, omdat dat vooral symboolpolitiek zonder toegevoegde waarde is en dat we niet mee gaan in de auto symboliek en de alkmaarse burgers op laten draaien voor lage parkeertarieven op straat waar alleen bezoekers van profiteren.

Het groen blijven van de noordelijke westrand en het gebied (driehoek) bij de Schinkelwaard is direct zichtbaar als een mooie natuurlijke invloed van D66.

Samenvattend: wij zijn blij dat we het goede beleid van deze coalitie kunnen ondersteunen en de ruimte hebben gekregen om de negatieve kanten om te buigen.

Uiteraard hebben we ook punten niet kunnen bereiken maar per saldo denken wij op deze wijze, met deze partners, met dit akkoord, de komende anderhalf jaar maximaal te kunnen bijdragen aan het bestuur van deze stad.

Met vriendelijke bestuurlijke groet,

D66 Alkmaar