woensdag 20 juli 2016

Vragen over buurtcoach

D66 Alkmaar stelt vragen over de samenwerking tussen een buurtcoach van de gemeente, de Politie en het Openbaar Ministerie

Afgelopen week verschenen in het Noordhollands Dagblad meerdere artikelen dat er een communicatieprobleem is rond de positie van de buurtcoach die verantwoordelijk is voor het terugdringen van overlast en criminaliteit op straat in Alkmaar Noord, De Mare. Ook de vragen van D66 Alkmaar haalden de krant.

Volgens de krant hebben Politie en Openbaar Ministerie de contacten met de buurtcoach stopgezet en is deze ook niet meer welkom in het Veiligheidshuis. Het Veiligheidshuis is het platform waar regionale probleemsituaties worden besproken en aangepakt o.a. door instanties als Politie, Openbaar Ministerie, gemeenten, reclassering, GGZ, jeugdzorg en kinderbescherming.

Een aantal fractievoorzitters gaf in de krant een reactie op de ontstane situatie. D66 Alkmaar vindt de onduidelijkheden rondom de buurtcoach een ernstige zaak. Fractievoorzitter Peter van Diepen heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders, onder andere naar de oorzaak van de verstoorde communicatie, de gevolgen daarvan voor De Mare en de manier waarop B&W dit probleem gaat aanpakken.

B&W moet de vragen binnen zes weken beantwoorden.

Lees de vragen van D66 Alkmaar hier