zondag 16 februari 2020

Valentijnstaart naar patiëntenvervoer NWZ

D66 Alkmaar kent een jaarlijkse traditie: de uitreiking van een Valentijnstaart aan een groep vrijwilligers. Daarmee benadrukt de partij het grote belang van het vrijwilligerswerk; heel veel waardevolle activiteiten zouden instorten als grote groepen mensen zich niet zouden inzetten voor een doel dat zij de moeite waard vinden.

Op Valentijnsdag 2020 brachten drie partijleden een taart naar de vrijwilligers van het patiëntenvervoer in het Noordwest Ziekenhuis in Alkmaar. Het blijkt dat er bij de beide vestigingen van het ziekenhuis, in Alkmaar en Den Helder, maar liefst 650 vrijwilligers actief zijn, met verschillende activiteiten, bijvoorbeeld als gastheer/gastvrouw bij de ingang of voor hand- en voetmassage bij patiënten die dat op prijs stellen.

Het patiëntenvervoer brengt mensen naar verschillende onderzoeksruimten of – bij ontslag – naar de uitgang waar familie of een taxi wacht.

In een korte toespraak haalde afdelingsvoorzitter Klaas Mulder, die zelf in het ziekenhuis gewerkt heeft, aan dat hij zelf ervaren heeft hoe belangrijk het patiëntenvervoer is. Verpleegkundigen zouden geen tijd hebben voor al hun werkzaamheden als zij patiënten overal heen zouden moeten vervoeren. En dat geldt ook op andere plaatsen: een dierenasiel of veel sportverenigingen zouden niet kunnen bestaan zonder de inzet van onbetaalde krachten.

Tijdens het bezoek gingen al snel weer piepers over zodat de meeste aanwezigen al weer op pad gingen naar hun volgende klus. Van de overblijvers hoorden de bezoekers dat er wel eens met stappentellers was vastgesteld dat sommigen tijdens één dienst van vier uur wel 7 à 8 kilometer afleggen. De taart werd dan ook met smaak verorberd. “Dat stukje taart lopen we er makkelijk weer af”, was het commentaar.