vrijdag 9 juli 2021

In memoriam L. Vellenga – Van Nieuwkerk

Ons bereikte het droeve bericht van het overlijden van mevrouw Louisa Bertha Vellenga – Van Nieuwkerk (Loes) op 19 mei jongstleden.

Zij was een gewaardeerd gemeenteraadslid en fractievoorzitter voor D66, in de periode 1992-1997. Hoewel dat al weer heel wat jaren terug is, kan een aantal raadsleden uit onze raad haar nog goed herinneren. Van beroep advocaat, was zij altijd bezig met het duidelijk en leesbaar formuleren van besluiten. Kenmerkende opmerkingen: “Wat staat hier eigenlijk?” en “Kunnen we hier iets mee?”.

Daarnaast had zij belangstelling voor automatisering. In een begrotingsvergadering had ze tijd tekort om al haar automatiseringsvragen te stellen. De combinatie van volksvertegenwoordiger en advocate kwam goed tot uiting toen zij een “dealtje” met de toenmalige wethouder automatisering Arie Epskamp maakte: de wethouder kreeg onderhands de vragen en beantwoordde tot hilariteit van de raad zonder emotie ook de niet gestelde vragen… Dat kenmerkt de samenwerking met haar.

Maya Bolte herinnert zich het initiatief van mevrouw Vellenga, dat haar sociale kant belicht. Samen met Joke Blom (PvdA) en Liesbeth Wever (GroenLinks) organiseerde zij etentjes met de dames van de raad. Het werd een jaarlijkse traditie en die wordt heden ten dage nog altijd voortgezet.

Maar haar sociale inborst kwam ook bij serieuzere zaken tot uiting. Mevrouw Vellenga stond bekend om haar grote maatschappelijke betrokkenheid, onder meer door haar werk als vreemdelingenadvocate, waarvoor zij landelijke belangstelling genoot.

Deze tekst is in de raad van Alkmaar uitgesproken waarna een minuut stilte is genomen om Loes te herdenken.