NHD 1 mei 2020

D66: fysieke raad verkeerd signaal
Connie Vertegaal

ALKMAAR Het hervatten van de fysieke gemeenteraadsvergaderingen in sportcomplex De Meent is een verkeerd signaal naar de bevolking die wordt opgeroepen zoveel mogelijk thuis te blijven. En voor de mensen die in de zorg werken is het ronduit een belediging.

Dat vindt D66 van Alkmaar. De fractie wil weten wat de extra kosten zijn van het hervatten van de fysieke vergaderingen en welke extra veiligheidsmaatregelen bij die vergaderingen worden genomen.

Het hervatten van de fysieke raadsvergaderingen druist in tegen de adviezen die gemeenteraden hierover krijgen. Het advies is om toch vooral digitaal te vergaderen. In het begin van de coronacrisis heeft de gemeenteraad dat ook gedaan. Thuis zittend achter de laptop nam de Alkmaarse gemeenteraad het besluit over het coronanoodfonds van tien miljoen. Die vergadering verliep volgens D66-fractievoorzitter Peter van Diepen vlekkeloos. ,,Nu moeten we voor veel minder ingrijpende besluiten bij elkaar komen.’’

Het besluit om zo snel mogelijk over te gaan tot fysieke raadsvergaderingen is al genomen voor de positieve ervaring met digitaal vergaderen. ,,Wij waren tegen en de ChristenUnie ook. Alle andere fracties wilden wel zo snel mogelijk fysiek vergaderen.’’ Alkmaar is hierin volgens Van Diepen een uitzondering in deze regio: ,,Hoe het elders gaat weet ik niet, maar ik heb nog niet gehoord van andere gemeenten die alweer overgaan tot fysieke raadsvergaderingen.’’

Zorghelden

,,Ik krijg hier vragen over van de mensen die in de zorg werken. De mensen die we als zorghelden de hemel in prijzen. Ik kan dit niet aan ze uitleggen. Dit is voor die mensen een belediging.’’

,,Het besluit is genomen. Wij leggen ons erbij neer en we zullen ook bij die raadsvergaderingen in De Meent aanwezig zijn. Maar we vinden we dat de burgers recht hebben om te weten welke extra veiligheidsmaatregelen er zijn getroffen en welke extra kosten hiermee gemoeid zijn.’’

Om de raadsvergadering te verplaatsen komt een heel verhuiscircus op gang van meubilair, en tv-apparatuur. En er moet een zaal worden gehuurd.

Van Diepen is 63 en begint de risicogroep voor ernstige coronaklachten te naderen. ,,Dus ik ben best voorzichtig. Het rare is: toen we dit besluit namen leken de oudste raadsleden wel de ferventste voorstanders van fysiek vergaderen.’’

Laatst gewijzigd op 1 mei 2020